0 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Великий покаянный канон святого Андрея Критского – понедельник

Содержание

Великий канон Андрея Критского

Канон Великий преподобнаго Андрея Критскаго, читаемый в понедельник первой седмицы Великаго поста.

Песнь 1

Ирмос: П омощник и Покровитель бысть мне во спасение; Сей мой Бог, и прославлю Его, Бог отца моего, и вознесу Его: славно бо прославися (2).

Припев: П омилуй мя, Боже, помилуй мя.

О ткуду начну плакати окаяннаго моего жития деяний? Кое ли положу начало, Христе, нынешнему рыданию? Но, яко Благоутробен, даждь ми прегрешений оставление.

Г ряди, окаянная душе, с плотию твоею, Зиждителю всех исповеждься и останися прочее прежняго безсловесия, и принеси Богу в покаянии слезы.

П ервозданнаго Адама преступлению поревновав, познах себе обнажена от Бога, и присносущнаго Царствия и сладости, грех ради моих.

У вы мне, окаянная душе, что уподобилася еси первей Еве, видела бо еси зле, и уязвилася еси горце, и коснулася еси древа, и вкусила еси дерзостно безсловесныя снеди.

В место Евы чувственныя, мысленная ми бысть Ева, во плоти страстный помысл, показуяй сладкая и вкушаяй присно горькаго напоения.

Д остойно из Едема изгнан бысть, яко не сохранив едину Твою, Спасе, заповедь Адам; аз же что постражду, отметая всегда животная Твоя словеса?

Слава: П ресущная Троице, во Единице покланяемая, возми бремя от мене тяжкое греховное и, яко Благоутробна, даждь ми слезы умиления.

И ныне: Б огородице, надежде и предстательство Тебе поющих, возми бремя от мене тяжкое греховное и, яко Владычица Чистая, кающася приими мя.

Песнь 2

Ирмос: Вонми, Небо, и возглаголю, и воспою Христа, от Девы плотию пришедшаго (2).

В онми, Небо, и возглаголю: земле, внушай глас, кающийся к Богу и воспевающий Его.

В онми ми, Боже, Спасе мой, милостивным Твоим оком, и приими мое теплое исповедание.

С огреших паче всех человек, един согреших Тебе; но ущедри яко Бог, Спасе, творение Твое.

В ообразив моих страстей безобразие, любосластными стремленьми погубих ума красоту.

Б уря мя злых обдержит, Благоутробне Господи; но яко Петру и мне руку простри.

О скверних плоти моея ризу, и окалях еже по образу, Спасе, и по подобию.

О мрачих душевную красоту страстей сластьми, и всячески весь ум персть сотворих.

Р аздрах ныне одежду мою первую, юже ми изтка Зиждитель изначала, и оттуду лежу наг.

О блекохся в раздранную ризу, юже изтка ми змий советом, и стыждуся.

С лезы блудницы, Щедре, и аз предлагаю: очисти мя, Спасе, благоутробием Твоим

В оззрех на садовную красоту, и прельстихся умом; и оттуду лежу наг и срамляюся.

Д елаша на хребте моем вси начальницы страстей, продолжающе на мя беззаконие их.

Слава: Е динаго Тя в триех Лицех, Бога всех пою, Отца и Сына, и Духа Святаго.

И ныне: П речистая Богородице Дево, Едина Всепетая, моли прилежно, во еже спастися нам.

Песнь 3

Ирмос: Н а недвижимом, Христе, камени заповедей Твоих утверди мое помышление (2).

О гнь от Господа иногда Господь одождив, землю Содомскую прежде попали.

Н а горе спасайся, душе, якоже Лот оный, и в Сигор угонзай.

Б егай запаления, о душе, бегай содомскаго горения, бегай тления Божественнаго пламене.

С огреших Тебе един аз, согреших паче всех, Христе Спасе, да не презриши мене.

Т ы еси Пастырь добрый, взыщи мене, агнца, и заблуждшаго да не презриши мене.

Т ы еси сладкий Иисусе, Ты еси Создателю мой: в Тебе, Спасе, оправдаюся.

И споведаюся Тебе, Спасе, согреших, согреших Ти; но ослаби, остави ми, яко Благоутробен.

Слава: О Троице Единице Боже! Спаси нас от прелести, и искушений, и обстояний.

И ныне: Р адуйся, Богоприятная утробо, радуйся, Престоле Господень, радуйся, Мати Жизни нашея.

Песнь 4

Ирмос: У слыша пророк пришествие Твое, Господи, и убояся, яко хощеши от Девы родитися, и человеком явитися, и глаголаше: услышах слух Твой и убояхся, слава силе Твоей, Господи (2).

Д ел Твоих да не презриши, создания Твоего да не оставиши, Правосуде, аще и един согреших, яко человек, паче всякаго человека, Человеколюбче, но имаши, яко Господь всех, власть оставляти грехи.

П риближается, душе, конец, приближается, и нерадиши, ни готовишися; время сокращается, востани, близ при дверех Судия есть. Яко соние, яко цвет, время жития течет, что всуе мятемся?

В оспряни, о душе моя! Деяния твоя яже соделала еси помышляй, и сия пред лице твое принеси, и капли испусти слез твоих; рцы со дерзновением деяния и помышления Христу, и оправдайся.

Н е бысть в житии греха, ни деяния, ни злобы, еяже аз, Спасе, не согреших, умом и словом, и произволением, и предложением, и мыслию, и деянием согрешив, яко ин никтоже когда.

О тсюду и осужден бых, отсюду препрен бых аз окаянный от своея совести, еяже ничтоже в мире нужнейше; Судие, Избавителю мой и Ведче, пощади и избави, и спаси мя, раба Твоего.

Л ествица, юже виде древле великий в патриарсех, указание есть, душе моя, деятельнаго восхождения, разумнаго возшествия; аще хощеши убо деянием, и разумом, и зрением пожити, обновися.

З ной дневный претерпе лишения ради патриарх, и мраз ночный понесе, на всяк день снабдения творя, пасый, труждаяйся, работаяй, да две жене сочетает.

Ж ены ми две разумей, деяние же и разум в зрении: Лию убо деяние, яко многочадную, Рахиль же разум, яко многотрудную; ибо кроме трудов, ни деяние, ни зрение, душе, исправится.

Слава: Н ераздельное существом, неслитное Лицы, богословлю Тя, Троическое Едино Божество, яко Единоцарственное и Сопрестольное; вопию Ти песнь великую, в Вышних трегубо песнословимую.

И ныне: И раждаеши, и девствуеши, и пребываеши обоюду естеством Дева; Рождейся обновляет законы естества, утроба же раждает нераждающая. Бог идеже хощет, побеждается естества чин: творит бо елика хощет.

Песнь 5

Ирмос: О т нощи утренююща, Человеколюбче, просвети, молюся, и настави и мене на повеления Твоя, и научи мя, Спасе, творити волю Твою (2).

В нощи житие мое преидох присно; тьма бо бысть и глубока мне мгла, нощь греха; но яко дне сына, Спасе, покажи мя.

Р увима подражая, окаянный аз, содеях беззаконный и законопреступный совет на Бога Вышняго, осквернив ложе мое, яко отчее он.

И споведаюся Тебе, Христе Царю: согреших, согреших, яко прежде Иосифа братия продавшии, чистоты плод и целомудрия.

О т сродников праведная душа связася, продася в работу сладкий, во образ Господень; ты же вся, душе, продалася еси злыми твоими.

И осифа праведнаго и целомудреннаго ума подражай, окаянная и неискусная душе, и не оскверняйся безсловесными стремленьми, присно беззаконнующи.

А ще и в рове поживе иногда Иосиф, Владыко Господи, но во образ погребения и востания Твоего; аз же что Тебе когда сицевое принесу?

Слава: Т я, Троице, славим Единаго Бога: Свят, Свят, Свят еси, Отче, Сыне и Душе, простое Существо, Единице присно покланяемая.

И ныне: И з Тебе облечеся в мое смешение, нетленная, безмужная Мати Дево, Бог создавый веки, и соедини Себе человеческое естество.

Песнь 6

Ирмос: В озопих всем сердцем моим к щедрому Богу, и услыша мя от ада преисподняго, и возведе от тли живот мой (2).

С лезы, Спасе, очию моею и из глубины воздыхания чисте приношу, вопиющу сердцу: Боже, согреших Ти, очисти мя.

У клонилася еси, душе, от Господа твоего, якоже Дафан и Авирон; но пощади, воззови из ада преисподняго, да не пропасть земная тебе покрыет.

Я ко юница, душе, разсвирепевшая, уподобилася еси Ефрему; яко серна от тенет сохрани житие, вперивши деянием ум, и зрением.

Р ука нас Моисеева да уверит, душе, како может Бог прокаженное житие убелити и очистити, и не отчайся сама себе, аще и прокаженна еси.

Слава: Т роица есмь проста, нераздельна, раздельна Личне, и Единица есмь естеством соединена, Отец глаголет, и Сын, и Божественный Дух.

И ныне: У троба Твоя Бога нам роди, воображенна по нам, Егоже, яко Создателя всех, моли, Богородице, да молитвами Твоими оправдимся.

Читать еще:  Как определить, что ваше отношение к еде — нездоровое?

Господи, помилуй (3).

Слава: И ныне:

Кондак, глас 6

Д уше моя, душе моя, востани, что спиши? Конец приближается, и имаши смутитися; воспряни убо, да пощадит тя Христос Бог, везде сый, и вся исполняяй.

Песнь 7

Ирмос: С огрешихом, беззаконновахом, неправдовахом пред Тобою, ниже соблюдохом, ниже сотворихом, якоже заповедал еси нам; но не предаждь нас до конца, отцев Боже (2).

С огреших, беззаконновах и отвергох заповедь Твою, яко во гресех произведохся, и приложих язвам струпы себе; но Сам мя помилуй, яко Благоутробен, отцев Боже.

Т айная сердца моего исповедах Тебе, Судии моему, виждь мое смирение, виждь и скорбь мою, и вонми суду моему ныне, и Сам мя помилуй, яко Благоутробен, отцев Боже.

С аул иногда, яко погуби отца своего, душе, ослята, внезапу царство обрете к прослутию; но блюди, не забывай себе, скотския похоти твоя произволивши паче Царства Христова.

Д авид иногда Богоотец, аще и согреши сугубо, душе моя, стрелою убо устрелен быв прелюбодейства, копием же пленен быв убийства томлением; но ты сама тяжчайшими делы недугуеши, самохотными стремленьми.

С овокупи убо Давид иногда беззаконию беззаконие: убийству же любодейство растворив, покаяние сугубое показа абие; но сама ты, лукавнейшая душе, соделала еси, не покаявшися Богу.

Д авид иногда вообрази, списав яко на иконе песнь, еюже деяние обличает, еже содея, зовый: помилуй мя, Тебе бо единому согреших всех Богу, Сам очисти мя.

Слава: Т роице простая, нераздельная, Единосущная, и Естество Едино, Светове и Свет, и Свята Три, и Едино Свято поется Бог Троица; но воспой, прослави Живот и Животы, душе, всех Бога.

И ныне: П оем Тя, благословим Тя, покланяемся Ти, Богородительнице, яко нераздельныя Троицы породила еси Единаго Христа Бога, и Сама отверзла еси нам, сущим на земли, небесная.

Песнь 8

Ирмос: Е гоже воинства Небесная славят, и трепещут Херувими и Серафими, всяко дыхание и тварь, пойте, благословите и превозносите во вся веки (2).

С огрешивша, Спасе, помилуй, воздвигни мой ум ко обращению, приими мя кающагося, ущедри вопиюща: согреших Ти, спаси, беззаконновах, помилуй мя.

К олесничник Илиа колесницею добродетелей вшед, яко на небеса, ношашеся превыше иногда от земных; сего убо, душе моя, восход помышляй.

Е лиссей иногда прием милоть Илиину, прият сугубую благодать от Бога; ты же, о душе моя, сея не причастилася еси благодати за невоздержание.

И орданова струя первее милотию Илииною Елиссеем, ста сюду и сюду; ты же, о душе моя, сея не причастилася еси благодати за невоздержание.

С оманитида иногда праведнаго учреди, о душе, нравом благим; ты же не ввела еси в дом ни странна, ни путника, темже чертога изринешися вон, рыдающи.

Г иезиев подражала еси, окаянная, разум скверный всегда, душе, егоже сребролюбие отложи поне на старость; бегай геенскаго огня, отступивши злых твоих.

Слава: Б езначальне Отче, Сыне Собезначальне, Утешителю Благий, Душе Правый; Слова Божия Родителю, Отца Безначальна Слове, Душе Живый и Зиждяй, Троице Единице, помилуй мя.

И ныне: Я ко от обращения червленицы, Пречистая, умная багряница Еммануилева, внутрь во чреве Твоем плоть исткася; темже Богородицу воистину Тя почитаем.

Песнь 9

Ирмос: Б езсеменнаго зачатия Рождество несказанное, Матере безмужныя нетленен Плод: Божие бо Рождение обновляет естества; темже Тя вси роди, яко Богоневестную Матерь, православно величаем (2).

У м острупися, тело оболезнися, недугует дух, слово изнеможе, житие умертвися, конец при дверех; темже, моя окаянная душе, что сотвориши, егда приидет Судия испытати твоя.

М оисеово приведох ти, душе, миробытие, и от того все заветное Писание, поведающее тебе праведныя и неправедныя: от нихже вторыя, о душе, подражала еси, а не первыя, в Бога согрешивши.

З акон изнеможе, празднует Евангелие, Писание же все в тебе небрежено бысть, пророцы изнемогоша и все праведное слово; струпи твои, о душе, умножишася, не сущу врачу, исцеляющему тя.

Н оваго привожду ти Писания указания, вводящая тя, душе, ко умилению: праведным убо поревнуй, грешных же отвращайся и умилостиви Христа молитвами же и пощеньми, и чистотою, и говением.

Х ристос вочеловечися, призвав к покаянию разбойники и блудницы; душе, покайся, дверь отверзеся Царствия уже, и предвосхищают е фарисее и мытари, и прелюбодеи кающиися.

Х ристос вочеловечися, плоти приобщився ми, и вся, елика суть естества хотением исполни, греха кроме, подобие тебе, о душе, и образ предпоказуя Своего снизхождения.

Х ристос волхвы спасе, пастыри созва, младенец множества показа мученики, старцы прослави и старыя вдовицы, ихже не поревновала еси, душе, ни деянием, ни житию; но горе тебе, внегда будеши судитися.

П остився Господь дний четыредесять в пустыни, последи взалка, показуя человеческое; душе, да не разленишися, аще тебе приложится враг, молитвою же и постом от ног твоих да отразится.

Слава: О тца прославим, Сына превознесем, Божественному Духу верно поклонимся, Троице нераздельней, Единице по существу, яко Свету и Светом, и Животу и Животом, Животворящему и Прсвещающему концы.

И ныне: Г рад Твой сохраняй, Богородительнице Пречистая; в Тебе бо сей верно царствуяй, в Тебе и утверждается, и Тобою побеждаяй, побеждает всякое искушение, и пленяет ратники, и проходит послушание.

Припев: П реподобне отче Андрее, моли Бога о нас.

А ндрее честный и отче треблаженнейший, пастырю Критский, не престай моляся о воспевающих тя; да избавимся вси гнева, и скорби, и тления, и прегрешений безмерных, чтущии твою память верно.

Ирмос: Б езсеменнаго зачатия Рождество несказанное, Матере безмужныя нетленен Плод: Божие бо Рождение обновляет естества; темже Тя вси роди, яко Богоневестную Матерь, православно величаем.

Великий покаянный канон святого Андрея Критского

Главная » Статьи » Церковь » Богослужения » Великий покаянный канон святого Андрея Критского

Постоянные прихожане, конечно же, знают творение святого, которое читается только во время Великого поста. Полное умиленного плача о своих грехах, оно как нельзя лучше подходит для времени покаяния и поста. Каждый хоть раз слушал этот канон, но не все знают его историю.

Что такое Великий покаянный канон

Великий канон написал святитель Андрей Критский, живший в восьмом веке. Это было творение по вдохновению Святаго Духа, не предназначенное для общецерковного использования. Святой просто написал его для себя, изложил все свои чувства и мысли перед Богом в порыве глубокого раскаяния. Также как поэты не задумываются в момент творения великих произведений о том, что их будут читать перед публикой, хвалить автора, так и преподобный просто написал канон, не задумываясь о его будущем.

Так вышло, что канон стал известен другим людям, высоко оценен, немного исправлен. Затем решено было использовать творение как образец покаяния, потому что, читая эти строки, проникаешься чувствами и мыслями автора, начинаешь задумываться и каяться в грехах.

Поэтому решено было читать канон в церкви во время Великого поста. Творение, написанное более тысячи трехсот лет назад, остается близко верующим, актуально по смыслу и чувствам. Это означает, что, как и Псалтирь (написанный более двух тысяч лет назад), создан по внушению Святого Духа.

Начинается канон с плача, растерянности, вопроса о том, с чего же начать покаяние, ведь много грехов было сотворено. Автор вспоминает события Ветхого завета в тропарях, затем переходит к Новому Завету, сравнивая себя с праотцами, патриархами, святыми людьми, достигшими покаяния. Интересно, что святой считает себя самым худшим грешником, укоряя себя и каясь в грехах.

Великий покаянный канон находится в постной триоди. К нему примыкают два песнопения: «Блаженны» и стихиры на «Господи воззвах», имеющие строение акростиха. Весь канон разделяется на две части: разговор души о грехах и вопль к Богу о помиловании.

Немного истории

Впервые чтение Великого канона святого Андрея Критского в церкви зафиксировано в десятом веке. К тому времени творение было уже дополнено другими святыми. Первоначально оно не содержало ирмосов, их написал святой Иоанн Дамаскин. А тропари-обращения к преподобному Андрею Критскому и преподобной Марии Египетской написал святой Феодор Студит.

Интересно, что в каноне присутствует вторая песнь, обычно опускаемая в других канонах. Великим канон назван потому, что он – самый длинный из всех церковных канонов (двести пятьдесят тропарей). И еще потому, что в полноте изображает чувства кающегося человека, состарившегося и ожидающего пришествие смерти. Именно тогда, по рассказам многих, на пороге смерти человек прозревает и видит все свои согрешения, сокрытые от его духовного взора по причине суеты.

Существует предание, что впервые этот канон прочли монахи во время сильного землетрясения в Константинополе в 790 году. Опасаясь стихии, его стали читать и другие верующие. А потом постепенно канон вошел в общецерковную практику.

Употребление канона при Богослужениях

Великий канон святого Андрея Критского читается в церкви только во время Великого поста. В первый раз он звучит на первой седмице, каждый день читается он в течение четырех дней на повечерии.

Читать еще:  Хочешь понять, любит ли кто-то Христа – узнай, любит ли он монашество

Второй раз можно его услышать, уже целиком, на пятой седмице Великого поста, в среду вечером на службе, именуемой «Мариино стояние». Это богослужение (утреня), посвященное подвигам преподобной Марии Египетской. Чтение канона соединяется с чтением жития святой.

По уставу на каждый тропарь канона полагается по три земных поклона. Все присутствующие во время чтения держат зажженную свечу. Хотя этот обычай появился позже.

Служба «Мариино стояние» очень популярна у старообрядцев. Длится богослужение у них по семь часов, за время которого они кладут более тысячи земных поклонов, потому что у них принято тщательно соблюдать устав.

Понедельник (Великий покаянный канон)

Вторник (Великий покаянный канон)

Среда (Великий покаянный канон)

Четверг (Великий покаянный канон)

ВЕЛИКИЙ КАНОН

читаемый в понедельник, вторник, среду, четверг первой седмицы и в четверг пятой седмицы Великого поста.

В понедельник первой седмицы Святаго и Великаго поста

Песнь 1, глас 6:

Ирмос : Помо́щник и Покрови́тель бысть мне во спасе́ние, Сей мой Бог, и просла́влю Его, Бог Отца́ моего́, и вознесу́ Его́: сла́вно бо просла́вися.

Припев: Поми́луй мя, Бо́же, поми́луй мя.

Отку́ду начну́ пла́кати окая́ннаго моего́ жития́ дея́ний? Ко́е ли положу́ нача́ло, Христе́, ны́нешнему рыда́нию? Но, я́ко благоутро́бен, да́ждь ми прегреше́ний оставле́ние.

Гряди́, окая́нная душе́, с пло́тию твое́ю, Зижди́телю всех испове́ждься, и оста́нися про́чее пре́ждняго безслове́сия, и принеси́ Бо́гу в покая́нии сле́зы.

Первозда́ннаго Ада́ма преступле́нию поревнова́в, позна́х себе́ обнаже́на от Бо́га и присносу́щнаго Ца́рствия и сла́дости, грех ра́ди мои́х.

Увы́ мне, окая́нная душе́, что уподоби́лася еси́ пе́рвей Е́ве? Ви́дела бо еси́ зле, и уязви́лася еси го́рце, и косну́лася еси́ дре́ва, и вкуси́ла еси́ де́рзостно безслове́сныя сне́ди.

Вме́сто Е́вы чу́вственныя, мы́сленная ми бысть Е́ва, во пло́ти стра́стный по́мысл, показу́яй сла́дкая и вкуша́яй при́сно го́рькаго напое́ния.

Досто́йно из Еде́ма изгна́н бысть, я́ко не сохрани́в еди́ну Твою́, Спа́се, за́поведь Ада́м; аз же что постражду́, отмета́я всегда́ живо́тная Твоя́ словеса́?

Слава, Троичен : Пресу́щная Тро́ице, во Еди́нице покланя́емая, возми́ бре́мя от мене́ тя́жкое грехо́вное, и я́ко благоутро́бна, даждь ми сле́зы умиле́ния.

И ныне, Богородичен : Богоро́дице, Наде́жде и Предста́тельство Тебе́ пою́щих, возми́ бре́мя от мене́ тя́жкое грехо́вное, и я́ко Влады́чица Чи́стая, ка́ющася приими́ мя.

Песнь 2

Ирмос : Вонми́, не́бо, и возглаго́лю, и воспо́ю Христа́, от Де́вы пло́тию прише́дшаго.

Вонми́, не́бо, и возглаго́лю, земле́ внуша́й глас, ка́ющийся к Бо́гу и воспева́ющий Его́.

Вонми́ ми, Бо́же, Спа́се мой, ми́лостивым Твои́м о́ком, и приими́ мое́ те́плое испове́дание.

Согреши́х па́че всех челове́к, еди́н согреши́х Тебе́; но уще́дри я́ко Бог, Спа́се, творе́ние Твое́.

Вообрази́в мои́х страст́ей безобра́зие, любосла́стными стремле́ньми, погуби́х ума́ красоту́.

Бу́ря мя злых обдержи́т, благоутро́бне Го́споди; но я́ко Петру́, и мне ру́ку простри́.

Оскверни́х пло́ти моея́ ри́зу, и окаля́х е́же по о́бразу, Спа́се, и по подо́бию.

Омрачи́х душе́вную красоту́ страсте́й сластьми́, и вся́чески весь ум персть сотвори́х.

Раздра́х ны́не оде́жду мою́ пе́рвую, ю́же ми изтка́ Зижди́тель изнача́ла, и отту́ду лежу́ наг.

Облеко́хся в раздра́нную ри́зу, ю́же изтка́ ми змий сове́том, и стыжду́ся.

Сле́зы блудни́цы, Ще́дре, и аз предлага́ю, очи́сти мя, Спа́се, благоутро́бием Твои́м.

Воззре́х на садо́вную красоту́, и прельсти́хся умо́м; и отту́ду лежу́ наг и срамля́юся.

Де́лаша на хребте́ мое́м вси нача́льницы страсте́й, продолжа́юще на мя беззако́ние их.

Слава, Троичен: Еди́наго Тя в трие́х Ли́цех, Бо́га всех пою́, Отца́ и Сы́на и Ду́ха Свята́го.

И ныне, Богородичен: Пречи́стая Богоро́дице Де́во, Еди́на Всепе́тая, моли́ приле́жно, во е́же спасти́ся нам.

Песнь 3

Ирмос : На недви́жимом, Христе́, ка́мени за́поведей Твои́х утверди́ мое́ помышле́ние.

Огнь от Го́спода иногда́ Госпо́дь одожди́в, зе́млю содо́мскую пре́жде попали́.

На горе́ спаса́йся ду́ше, я́коже Лот о́ный, и в Сиго́р угонза́й.

Бе́гай запале́ния, о душе́, бе́гай содо́мскаго горе́ния, бе́гай тле́ния Боже́ственнаго пла́мене.

Согреши́х Тебе́ еди́н аз, согреши́х па́че всех, Христе́ Спа́се, да не пре́зриши мене́.

Ты еси́ Па́стырь До́брый, взыщи́ мене́ а́гнца, и заблу́ждшаго да не пре́зриши мене́.

Ты еси́ сла́дкий Иису́се, Ты еси́ Созда́телю мой, в Тебе́, Спа́се, оправда́юся.

Испове́даюся Тебе́, Спа́се, согреши́х, согреши́х Ти, но осла́би, оста́ви ми, я́ко благоутро́бен.

Слава, Троичен: О Тро́ице Еди́нице Бо́же, спаси́ нас от пре́лести, и искуше́ний, и обстоя́ний.

И ныне, Богородичен: Ра́дуйся, Богоприя́тная утро́бо, ра́дуйся, престо́ле Госпо́день, ра́дуйся, Ма́ти Жи́зни на́шея.

Песнь 4

Ирмос : Услы́ша проро́к прише́ствие Твое́, Го́споди, и убоя́ся, я́ко хо́щеши от Де́вы роди́тися и челове́ком яви́тися, и глаго́лаше: услы́шах слух Твой и убоя́хся, сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Дел Твои́х да не пре́зриши, созда́ния Твоего́ да не оста́виши, Правосу́де. А́ще и еди́н согреши́х я́ко челове́к, па́че вся́каго челове́ка, Человеколю́бче; но и́маши, я́ко Госпо́дь всех, власть оставля́ти грехи́.

Приближа́ется, душе́, коне́ц, приближа́ется, и неради́ши, ни гото́вишися, вре́мя сокраща́ется, во́стани, близ при две́рех Судия́ есть. Я́ко со́ние, я́ко цвет, вре́мя жития́ тече́т: что всу́е мяте́мся?

Воспряни́, о душе́ моя́, дея́ния твоя́ я́же соде́лала еси́ помышля́й, и сия́ пред лице́ твое́ принеси́, и ка́пли испусти́ слез твои́х; рцы со дерзнове́нием дея́ния и помышле́ния Христу́, и оправда́йся.

Не бысть в житии́ греха́, ни дея́ния, ни зло́бы, ея́же аз, Спа́се, не согреши́х, умо́м и сло́вом, и произволе́нием, и предложе́нием, и мы́слию, и дея́нием согреши́в, я́ко ин никто́же когда́.

Отсю́ду и осужде́н бых, отсю́ду препре́н бых аз окая́нный от своея́ со́вести, ея́же ничто́же в ми́ре нужне́йше; Судие́, Изба́вителю мой и Ве́дче, пощади́ и изба́ви, и спаси́ мя раба́ Твоего́.

Ле́ствица, ю́же ви́де дре́вле вели́кий в патриа́рсех, указа́ние есть, душе́ моя́, де́ятельнаго восхожде́ния, разу́мнаго возше́ствия; а́ще хо́щеши у́бо дея́нием, и ра́зумом, и зре́нием пожи́ти, обнови́ся.

Зной дневны́й претерпе́ лише́ния ра́ди патриа́рх, и мраз нощны́й понесе́, на всяк день снабде́ния творя́, пасы́й, тружда́яйся, рабо́таяй, да две жене́ сочета́ет.

Жены́ ми две разуме́й, дея́ние же и ра́зум в зре́нии, Ли́ю у́бо дея́ние, я́ко многоча́дную, Рахи́ль же ра́зум, яко многотру́дную; и́бо кроме́ трудо́в, ни дея́ние, ни зре́ние, душе́, испра́вится.

Слава, Троичен: Неразде́льное Существо́м, Несли́тное Ли́цы богосло́влю Тя, Тро́ическое Еди́но Божество́, я́ко Единоца́рственное и Сопресто́льное, вопию́ Ти песнь вели́кую, в вы́шних трегу́бо песносло́вимую.

И ныне, Богородичен: И ражда́еши, и де́вствуеши, и пребыва́еши обою́ду естество́м Де́ва, Рожде́йся обновля́ет зако́ны естества́, утро́ба же ражда́ет неражда́ющая. Бог иде́же хо́щет, побежда́ется естества́ чин: твори́т бо, ели́ка хо́щет.

Песнь 5

Ирмос : От но́щи у́тренююща, Человеколю́бче, просвети́, молю́ся, и наста́ви и мене́ на повеле́ния Твоя́, и научи́ мя Спа́се, твори́ти во́лю Твою́.

В нощи́ житие́ мое́ преидо́х при́сно, тьма бо бысть, и глубока́ мне мгла, нощь греха, но я́ко дне сы́на, Спа́се, покажи́ мя.

Руви́ма подра́жая окая́нный аз, соде́ях беззако́нный и законопресту́пный сове́т на Бо́га Вы́шняго, оскверни́в ло́же мое́, я́ко о́тчее он.

Испове́даюся Тебе́ Христе́ Царю́: согреши́х, согреши́х, я́ко пре́жде Ио́сифа бра́тия прода́вшии, чистоты́ плод и целому́дрия.

От сро́дников пра́ведная душа́ связа́ся, прода́ся в рабо́ту сла́дкий, во о́браз Госпо́день; ты же вся, душе́, продала́ся еси́ злы́ми твои́ми.

Ио́сифа пра́веднаго и целому́дреннаго ума́ подража́й, окая́нная и неиску́сная душе́, и не оскверня́йся безслове́сными стремле́ньми, при́сно беззако́ннующи.

А́ще и в ро́ве поживе́ иногда́ Ио́сиф, Влады́ко Го́споди, но во о́браз погребе́ния и воста́ния Твоего́, аз же что Тебе́ когда́ сицево́е принесу́?

Слава, Троичен: Тя, Тро́ице, слави́м Еди́наго Бо́га: Свят, Свят, Свят еси́, О́тче, Сы́не и Ду́ше, Просто́е Существо́, Еди́нице при́сно покланя́емая.

И ныне, Богородичен: Из Тебе́ облече́ся в мое́ смеше́ние, нетле́нная, безму́жная Ма́ти Де́во, Бог созда́вый ве́ки, и соедини́ Себе́ челове́ческое естество́.

Песнь 6

Ирмос : Возопи́х всем се́рдцем мои́м к ще́дрому Бо́гу, и услы́ша мя от а́да преиспо́дняго, и возведе́ от тли живо́т мой.

Сле́зы, Спа́се, о́чию мое́ю и из глубины́ воздыха́ния чи́сте приношу́, вопию́щу се́рдцу: Бо́же, согреши́х Ти, очи́сти мя.

Уклони́лася еси́, душе́, от Го́спода твоего́, я́коже Дафа́н и Авиро́н, но пощади́, воззови́ из а́да преиспо́дняго, да не про́пасть земна́я тебе́ покры́ет.

Яко ю́ница, душе́, разсвире́певшая, уподо́билася еси́ Ефре́му, я́ко се́рна от тене́т сохрани́ житие́, впери́вши дея́нием ум и зре́нием.

Рука́ нас Моисе́ова да уве́рит душе́, ка́ко мо́жет Бог прокаже́нное житие́ убели́ти и очи́стити, и не отча́йся сама́ себе́, а́ще и прокаже́нна еси́.

Слава, Троичен: Тро́ица есмь Про́ста, Неразде́льна, Разде́льна Ли́чне, и Еди́ница есмь естество́м соедине́на, Оте́ц глаго́лет, и Сын, и Боже́ственный Дух.

И ныне, Богородичен: Утро́ба Твоя́ Бо́га нам роди́, воображе́на по нам; Его́же, я́ко Созда́теля всех, моли́, Богоро́дице, да моли́твами Твои́ми оправди́мся.

Го́споди, поми́луй. (Трижды.)

Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Кондак, глас 6:

Душе́ моя́, душе́ моя́, воста́ни, что спи́ши? Коне́ц приближа́ется, и и́маши смути́тися; воспря́ни у́бо, да пощади́т тя Христо́с Бог, везде́ сый и вся исполня́яй.

Песнь 7

Ирмос : Согреши́хом, беззако́нновахом, непра́вдовахом пред Тобо́ю, ниже́ соблюдо́хом, ниже́ сотвори́хом, я́коже запове́дал еси́ нам; но не преда́ждь нас до конца́, отце́в Бо́же.

Читать еще:  Не просто курьеры разносят еду — а люди с определенной судьбой

Согреши́х, беззако́нновах и отверго́х за́поведь Твою́, я́ко во гресе́х произведо́хся, и приложи́х я́звам стру́пы себе́; но Сам мя поми́луй, я́ко благоутро́бен, отце́в Бо́же.

Та́йная се́рдца моего́ испове́дах Тебе́, Судии́ моему́, виждь мое́ смире́ние, виждь и скорбь мою́, и вонми́ суду́ моему́ ны́не, и Сам мя поми́луй, я́ко благоутро́бен, отце́в Бо́же.

Сау́л иногда́, я́ко погуби́ отца́ своего́, душе́, осля́та, внеза́пу ца́рство обрете́ к прослу́тию; но блюди́, не забыва́й себе́, ско́тския по́хоти твоя́ произво́ливши па́че Ца́рства Христо́ва.

Дави́д иногда́ Богооте́ц, а́ще и согреши́ сугу́бо, душе́ моя́, стрело́ю у́бо устреле́н быв прелюбоде́йства, копие́м же плене́н быв уби́йства томле́нием; но ты сама тяжча́йшими де́лы неду́гуеши, самохо́тными стремле́ньми.

Совокупи́ у́бо Дави́д иногда́ беззако́нию беззако́ние, уби́йству же любоде́йство раствори́в, покая́ние сугу́бое показа́ а́бие; но сама́ ты, лука́внейшая душе́, соде́лала еси́, не покая́вшися Бо́гу.

Дави́д иногда́ вообрази́, списа́в я́ко на ико́не песнь, е́юже дея́ние облича́ет, е́же соде́я, зовы́й: поми́луй мя, Тебе́ бо Еди́ному согреши́х всех Бо́гу, Сам очи́сти мя.

Слава, Троичен: Тро́ице Про́стая, Неразде́льная, Единосу́щная и Естество́ Еди́но, Све́тове и Свет, и Свя́та Три, и Еди́но Свя́то пое́тся Бог Тро́ица; но воспо́й, просла́ви Живо́т и Животы́, душе́, всех Бо́га.

И ныне, Богородичен: Пое́м Тя, благослови́м Тя, покланя́емся Ти, Богороди́тельнице, яко Неразде́льныя Тро́ицы породи́ла еси́ Еди́наго Христа́ Бо́га, и Сама́ отве́рзла еси́ нам, су́щим на земли́, Небе́сная.

Песнь 8

Ирмос : Его́же во́инства небе́сная сла́вят, и трепе́щут Херуви́ми и Серафи́ми, вся́ко дыха́ние и тварь, по́йте, благослови́те и превозноси́те во вся ве́ки.

Согреши́вша, Спа́се, поми́луй, воздви́гни мой ум ко обраще́нию, приими́ мя ка́ющагося, уще́дри вопию́ща: согреши́х Ти, спаси́, беззако́нновах, поми́луй мя.

Колесни́чник Илиа́ колесни́цею доброде́телей вшед, я́ко на небеса́, ноша́шеся превы́ше иногда́ от земны́х; сего́ у́бо, душе́ моя́, восхо́д помышля́й.

Елиссе́й иногда́ прие́м ми́лоть Илиину́, прия́т сугу́бую благода́ть от Бо́га; ты же, о душе́ моя́, сея́ не причасти́лася еси́ благода́ти за невоздержа́ние.

Иорда́нова струя́ пе́рвее ми́лотию Илиино́ю Елиссе́ем ста сю́ду и сю́ду; ты же, о душе́ моя́, сея́ не причасти́лася еси́ благода́ти за невоздержа́ние.

Сомани́тида иногда́ пра́веднаго учреди́ о душе́, нра́вом благи́м; ты же не ввела́ еси́ в дом ни стра́нна, ни пу́тника. Те́мже черто́га изри́нешися вон, рыда́ющи.

Гиези́ев подра́жала еси́ окая́нная ра́зум скве́рный всегда́, душе́, его́же сребролю́бие отложи́ поне́ на ста́рость; бе́гай гее́нскаго огня́, отступи́вши злых твои́х.

Слава, Троичен: Безнача́льне О́тче, Сы́не Собезнача́льне, Уте́шителю Благи́й, Ду́ше Пра́вый, Сло́ва Бо́жия Роди́телю, Отца́ Безнача́льна Сло́ве, Ду́ше Живы́й и Зиждя́й, Тро́ице Еди́нице, поми́луй мя.

И ныне, Богородичен: Я́ко от оброщен́ия червлени́цы Пречи́стая, у́мная багряни́ца Емману́илева внутрь во чре́ве Твое́м плоть истка́ся. Те́мже Богоро́дицу вои́стинну Тя почита́ем.

Песнь 9

Ирмос : Безсе́меннаго зача́тия рождество́ несказа́нное, Ма́тере безму́жныя нетле́нен Плод, Бо́жие бо Рожде́ние обновля́ет естества́. Те́мже Тя вси ро́ди, я́ко Богоневе́стную Ма́терь, правосла́вно велича́ем.

Ум острупи́ся, те́ло оболе́знися, неду́гует дух, сло́во изнемо́же, житие́ умертви́ся, коне́ц при две́рех. Те́мже, моя́ окая́нная душе́, что сотвори́ши, егда́ прии́дет Судия́ испыта́ти твоя́?

Моисе́ово приведо́х ти, душе́, миробытие́, и от того́ все Заве́тное Писа́ние, пове́дающее тебе́ пра́ведныя и непра́ведныя; от ни́хже вторы́я, о душе́, подража́ла еси́, а не пе́рвыя, в Бо́га согреши́вши.

Зако́н изнемо́же, пра́зднует Ева́нгелие, Писа́ние же все в тебе́ небреже́но бы́сть, проро́цы изнемого́ша и все пра́ведное сло́во; стру́пи твои́, о душе́, умно́жишася, не су́щу врачу́, исцеля́ющему тя.

Но́ваго привожду́ ти Писа́ния указа́ния, вводя́щая тя, душе́, ко умиле́нию; пра́ведным у́бо поревну́й, гре́шных же отвраща́йся и уми́лостиви Христа́ моли́твами же и поще́ньми, и чистото́ю, и гове́нием.

Христо́с вочелове́чися, призва́в к покая́нию разбо́йники и блудни́цы; душе́, пока́йся, дверь отве́рзеся Ца́рствия уже́, и предвосхища́ют е фарисе́е и мытари́ и прелюбоде́и ка́ющиися.

Христо́с вочелове́чися, пло́ти приобщи́вся ми и вся ели́ка суть естества́ хоте́нием испо́лни, греха́ кроме́, подо́бие тебе́, о душе́, и о́браз предпоказу́я Своего́ снисхожде́ния.

Христо́с волхвы́ спасе́, па́стыри созва́, младе́нец мно́жества показа́ му́ченики, ста́рцы просла́ви и ста́рыя вдови́цы, и́хже не поревнова́ла еси́, душе́, ни дея́нием, ни житию́, но го́ре тебе́ внегда́ бу́деши суди́тися.

Пости́вся Госпо́дь дний четы́редесять в пусты́ни, последи́ взалка́, показу́я челове́ческое; душе́, да не разлени́шися, а́ще тебе́ приложи́тся враг, моли́твою же и посто́м от ног твои́х да отрази́тся.

Слава, Троичен: Отца́ просла́вим, Сы́на превознесе́м, Боже́ственному Ду́ху ве́рно поклони́мся, Тро́ице Неразде́льней, Еди́нице по существу́, я́ко Све́ту, и Све́том, и Животу́, и Живото́м, животворя́щему и просвеща́ющему концы́.

И ныне, Богородичен: Град Твой сохраня́й, Богороди́тельнице Пречи́стая, в Тебе́ бо сей ве́рно ца́рствуяй, в Тебе́ и утвержда́ется, и Тобо́ю побежда́яй, побежда́ет вся́кое искуше́ние, и пленя́ет ра́тники, и прохо́дит послу́шание.

Преподо́бне о́тче Андре́е, моли́ Бо́га о нас.

Андре́е честны́й и о́тче треблаже́ннейший, па́стырю Кри́тский, не преста́й моля́ся о воспева́ющих тя: да изба́вимся вси гне́ва и ско́рби, и тле́ния, и прегреше́ний безме́рных, чту́щии твою́ па́мять ве́рно.

Великий покаянный канон святого Андрея Критского

Главная » Статьи » Церковь » Богослужения » Великий покаянный канон святого Андрея Критского

Постоянные прихожане, конечно же, знают творение святого, которое читается только во время Великого поста. Полное умиленного плача о своих грехах, оно как нельзя лучше подходит для времени покаяния и поста. Каждый хоть раз слушал этот канон, но не все знают его историю.

Что такое Великий покаянный канон

Великий канон написал святитель Андрей Критский, живший в восьмом веке. Это было творение по вдохновению Святаго Духа, не предназначенное для общецерковного использования. Святой просто написал его для себя, изложил все свои чувства и мысли перед Богом в порыве глубокого раскаяния. Также как поэты не задумываются в момент творения великих произведений о том, что их будут читать перед публикой, хвалить автора, так и преподобный просто написал канон, не задумываясь о его будущем.

Так вышло, что канон стал известен другим людям, высоко оценен, немного исправлен. Затем решено было использовать творение как образец покаяния, потому что, читая эти строки, проникаешься чувствами и мыслями автора, начинаешь задумываться и каяться в грехах.

Поэтому решено было читать канон в церкви во время Великого поста. Творение, написанное более тысячи трехсот лет назад, остается близко верующим, актуально по смыслу и чувствам. Это означает, что, как и Псалтирь (написанный более двух тысяч лет назад), создан по внушению Святого Духа.

Начинается канон с плача, растерянности, вопроса о том, с чего же начать покаяние, ведь много грехов было сотворено. Автор вспоминает события Ветхого завета в тропарях, затем переходит к Новому Завету, сравнивая себя с праотцами, патриархами, святыми людьми, достигшими покаяния. Интересно, что святой считает себя самым худшим грешником, укоряя себя и каясь в грехах.

Великий покаянный канон находится в постной триоди. К нему примыкают два песнопения: «Блаженны» и стихиры на «Господи воззвах», имеющие строение акростиха. Весь канон разделяется на две части: разговор души о грехах и вопль к Богу о помиловании.

Немного истории

Впервые чтение Великого канона святого Андрея Критского в церкви зафиксировано в десятом веке. К тому времени творение было уже дополнено другими святыми. Первоначально оно не содержало ирмосов, их написал святой Иоанн Дамаскин. А тропари-обращения к преподобному Андрею Критскому и преподобной Марии Египетской написал святой Феодор Студит.

Интересно, что в каноне присутствует вторая песнь, обычно опускаемая в других канонах. Великим канон назван потому, что он – самый длинный из всех церковных канонов (двести пятьдесят тропарей). И еще потому, что в полноте изображает чувства кающегося человека, состарившегося и ожидающего пришествие смерти. Именно тогда, по рассказам многих, на пороге смерти человек прозревает и видит все свои согрешения, сокрытые от его духовного взора по причине суеты.

Существует предание, что впервые этот канон прочли монахи во время сильного землетрясения в Константинополе в 790 году. Опасаясь стихии, его стали читать и другие верующие. А потом постепенно канон вошел в общецерковную практику.

Употребление канона при Богослужениях

Великий канон святого Андрея Критского читается в церкви только во время Великого поста. В первый раз он звучит на первой седмице, каждый день читается он в течение четырех дней на повечерии.

Второй раз можно его услышать, уже целиком, на пятой седмице Великого поста, в среду вечером на службе, именуемой «Мариино стояние». Это богослужение (утреня), посвященное подвигам преподобной Марии Египетской. Чтение канона соединяется с чтением жития святой.

По уставу на каждый тропарь канона полагается по три земных поклона. Все присутствующие во время чтения держат зажженную свечу. Хотя этот обычай появился позже.

Служба «Мариино стояние» очень популярна у старообрядцев. Длится богослужение у них по семь часов, за время которого они кладут более тысячи земных поклонов, потому что у них принято тщательно соблюдать устав.

Понедельник (Великий покаянный канон)

Вторник (Великий покаянный канон)

Среда (Великий покаянный канон)

Четверг (Великий покаянный канон)

Ссылка на основную публикацию
Статьи c упоминанием слов:

Adblock
detector